سیادت از جانب مادر

سیادت از جانب مادر 

«کسی که به فرزندان من احترام بگذارد و آنان را تکریم کند ، در واقع مرا تکریم کرده است . » (پیامبر اکرم مستدرک الوسائل ، 12/367)

سوال
: آیا کسانی که مادر آنان سید است از سادات و فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب می شوند و احکام سیادت را دارند ؟
حضرت آیت الله خامنه ای : گر چه منتسبین به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طرف مادر هم از اولاد آن حضرت محسوب می شوند ولی ملاک ترتب آثار و احکام شرعی سیادت انتساب از طرف پدر است .
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی : خیر ، احکام فقهی سید را ندارند اگر چه از ذریه محسوب می شوند .
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی : از فرزندان آن حضرت محسوب می شوند ولی احکام خاص منتسبین از طریق پدر به جناب هاشم را ندارند .
حضرت آیت الله سیستانی : سزاوار احترام خاص سادات هستند ولی مستحق خمس نیستند .
حضرت آیت الله مکارم شیرازی : از جهاتی حکم سید را دارند و از جهاتی خمس نمی توانند بگیرند و از لباس مخصوص سادات نمی توانند استفاده کنند اما از جهاتی شرافت سیادت دارند.
حضرت آیت الله بهجت : احکام سیادت را ندارند .
حضرت آیت الله تبریزی : موضوع خمس کسی است که هاشمی یعنی منسوب به اسم از جانب پدر باشد .

مسائل جدید.ج۳(سیدمحسن محمودی)

/ 18 نظر / 50 بازدید
نمایش نظرات قبلی
نحل

سلام. ما از هر دو طرف سیدیم. ممنون که سر میزنید. التماس دعا یا علی

11111111lale

. . . . . . . .

همدلان ادرکنا

سلام طلبه جان این اتفاق چند کیلومتری منزلمان رخ داد و کاملا" حقیقته در پناه امام زمان(عج) باشید

بنده خدا

کتاب زن در آیینه جمال و جلال (آیة الله جوادی آملی): گرچه مرحوم سید مرتضی‏رضوان الله تعالی علیه فتوا داده است که اگر کسی از طرف مادر هم به بنی‏هاشم انتساب داشته باشد خمس به او تعلق می‏گیرد وبعضی از فقهای دیگر نظیر صاحب حدائق هم این فتوا را پذیرفته‏اند اما معروف بین امامیه آن است که فقط در صورتی از خمس می‏تواند استفاده کند که انتسابش از طرف پدر باشد و فتوای معمول فقهای ما هم همین است.

بنده خدا

کتاب زن در آیینه جمال و جلال (آیة الله جوادی آملی): بنابراین در تمام این ابواب فقهی فرقی نیست و در خصوص باب خمس و زکات هم که تفاوت قائل شده‏اند، به دلیل شهرتی است که بین فقها وجود دارد، واساس این شهرت روایت مرسله‏ای است که در آن روایت آمده است: اگر کسی از طرف مادر سید بود می‏تواند زکات بگیرد ولی خمس به او تعلق نمی‏گیرد. بعد در ذیل روایت مرسله به آیه کریمه «ادعوهم لابائهم‏» (1) استشهاد شده است. گرچه این تعلیل تام نیست ولی صدر روایت مرسله حجت ومورد استناد قرار گرفته و مورد فتوا است.

باران

سلام. از طرف مادربزرگ چطور؟

ياس۱۸ساله

يا حق سلام .ممنون یه سوال؟اقای بهجت فرمودن که احکام سيادت رو ندارن منظور اينه که جز ذريه هم محسوب نميشن؟؟؟ منظور از احکام سیادت مسائل مربوطه خمس و ...هست؟ ممنون جاری باشيد

محمدرضا

بسم الله الرحمن الرحیم با سلام با شعری با عنوان"خدایا گازمان را نیست فس فس" به روزم و منتظر حضور سبزتان. یا علی

دريا

ملاک سیادت انتساب از طرف پدر به حضرت هاشم جد پیامبر است به همین دلیل به سادات، هاشمی میگویند و تمام امامان از طرف پدرشان یعنی حضرت علی به حضرت هاشم منسوب می شوند

دريا

قبلی در جواب بنده بود