مبارزات تبلیغاتی امام زین العابدین (ع)- (۳)

زنده نگهداشتن یاد وخاطره عاشورا 

ازانجاکه شهادت امام حسین(ع) ویاران ان حضرت در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شده و مشروعیت ان را زیر سوال برده بود برای ان که این فاجعه فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطره انان مبارزه منفی را به صورت گریه ادامه می داد.شک نیست که این اشکهای سوزان وگریه های پرسوز ریشه عاطفی داشت زیرا عظمت فاجعه و مصیبت کربلا به قدری بزرگ ودلخراش بود که هیچ یک از شهود عینی ان حادثه تا زنده بودند ان را فراموش نمی کردند. اما بی شک چگونگی برخورد امام سجاد با این موضوع اثر و نتیجه سیاسی داشت. یاد اور مکرر فاجعه کربلا نمی گذاشت ظلم وجنایت حکومت اموی از خاطره ها فراموش شود .امام هر وقت می خواست اب بیاشامد تا چشمش به اب می افتاد اشک از چشمانش سرازیر می شد.وقتی علت کار را می پرسیدند می فرمود:چگونه گریه نکنم  در حالی که {یزیدیان}آب را برای وحوش ودرندگان بیابان آزاد گذاشتند ولی به روی پدرم بستند.

امام می فرمود :هروقت کشته شدن فرزندان فاطمه را به یاد می اورم گریه گلویم را می گیرد.

پند وارشاد امت 

چون امام چهارم(ع) در عصراختناق زندگی می کرد نمی توانست مفاهیم مورد نظر خود را به صورت اشکار و صریح بیان کند از اینرو از شیوه موعظه استفاده می کرد ومردم را از این طریق موعظه با اندیشه درست اسلامی اشنا کرد واین اندیشه را که دراثرتبلیغات حاکمان جور در طول زمان به فراموشی سپرده شده یا تحریف گشته بود به صورت اول و اصیل به یاد مردم می اورد وتوده مردم و جامعه اسلامی را تاهرمقدار که می توانست با حقایق وتعالیم اسلام اشنا می ساخت.

بررسی این موعظه ها نشان می دهد که امام با روش حکیمانه و بسیار زیرکانه ای ضمن اینکه مردم را نصیحت وموعظه می کرد انچه را که می خواست در ذهن مردم جابگیرد به انان القا می کرد واین بهترین شکل انتقال افکار و اندیشه درست اسلامی در ان شرایط بود زیرا این مباحث در عین حال که اثر و نتیجه سیاسی داشت وبر ضد دستگاه حاکم بود حساسیت حکومت را بر نمی انگیخت . امام ضمناًً حقیقت مسئله امامت را ، یعنی سیستم حکومت اسلامی و رهبری جامعه اسلامی توسط امام معصوم را روشن می کرد و مردم را از انچه در جامعه اسلامی ان روز می گذشت یعنی حاکمیت حاکمان زور وکفر و سردمداران فاسق ومنافق اگاه می ساخت وبه انان تفهیم می کردکه حکومتی مانند حکومت عبدالملک حکومتی که اسلام خواسته نیست.اهمیت این موضوع از این نظر بود که تامردم نسبت به این مسئله توجه پیدا نمی کردند و ازحالت جمود و تخدیری که به مرور زمان به وجود امده بود بیرون نمی امدند،تغییر اوضاع و تشکیل حکومت اسلامی امکان نداشت.

اهمیت وضرورت این نصایح امام هنگامی روشن میگردد که میزان انحطاط اخلاقی امت در زمان حکومت عبدالملک و پسرش ولید و متروک شدن سنتها وآداب وتعالیم اسلامی در ان عصر را مورد توجه قرار دهیم:

میدانیم که از حدود سال سی هجری (نیمه دوم دوران خلافت عثمان) فساد مالی وانحطاط اخلاقی در جامعه اسلامی گسترش یافت واشراف قریش که درامد کلانی از خزانه دولت داشتند و از بخششهای خلفای وقت نیز بهره مند بودند به ثروت اندوزی پرداختند وبدین ترتیب رفاه طلبی و اشرافیت و تجمل پرستی در جامعه اسلامی رواج یافت.ثروت اندوزان املاک ومستغلات فراوانی گرد اوردند وکنیزان وغلامان بسیاری خریدند.به خصوص کنیزانی که برای خوانندگی و بزم ارایی تربیت شده بودند ...کم کم مجالس بزم وخوشگذرانی و خنیاگری به طیقات دیگر سرایت کرد .

این انحطاط اخلاقی در زمان حکومت یزید انچنان گسترش یافت که دو شهر مقدس «مکه»و«مدینه» نیز از این الودگی ها محفوظ نماند.

مسعودی می نویسد:

فساد والودگی یزید به اطرافیان و عمال وی نیز سرایت کرده بود ،در زمان او ساز و اواز در مکه ومدینه اشکار گردید و مجالس بزم بر پا شد و مردم اشکارا به شراب خواری پرداختند.

این وضع در زمان عبدالملک نیز همچنان ادامه یافت به طوری که «شوقی ضیف»پس از گسترش اشرافیت و رفاه زدگی در شهر مکه ومدینه می افزاید:

گویی این دو شهر بزرگ حجاز را یرای خنیاگران ساخته بودند تا انجا که نه تنها مردمان عادی ،بلکه فقیهان و زاهدان نیز به مجالس انان می شتافتند.

کار به جایی رسیده بود که وقتی یکی از مشهورترین زنان اوازه خوان ان عصر به نام جمیله سفری به مکه کرد در طول مسیر انچنان از وی استقبال شد که در مورد هیچ مفتی و فقیه و محدث و مفسر و قاضی وزاهدی سابقه نداشت.

حسن بصری به مردم می گفت:اگر رسول خدا به میان شما برگردد از میان همه انچه به شما تعلیم کرده جز «قبله»شما چیز دیگری رانخواهد شناخت!!

 

تبیین معارف در کلاس دعا 

از انجا که در زمان امام سجاد شرایط اختناق امیزی حکمفرما بود،امام بسیاری از اهداف و مقاصد خود را در قالب دعاو مناجاتبیان میکرد.

مجموع دعاهای امام سجاد به نام «صحیفه سجایه» معروف است که پس از قران مجید و نهج البلاغه ،بزرگترین و مهمترین گنجینه گرانبهای حقایق و معارف الهی به شمار می رود.

صحیفه سجادیه شامل 54 دعا می باشد که تنها شامل راز ونیاز با خدا وبیان حاجت در پیشگاه وی نیست،بلکه دریای بی کرانی از علوم و معارف اسلامی است که طی ان مسائل عقیدتی،فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و پاره ای از قوانین طبیعی و احکام شرعی در قالب دعا مطرح شده است.

در سال 1353 ه.ق مرجع فقید مرحوم ایت الله العظمی نجفی مرعشی (قدس سره) ،نسخه ای از صحیفه سجادیه را برای علامه معاصر مولف تفسیر طنطاوی (مفتی اسکندریه)به قاهره فرستاد. وی پس از تشکر از دریافت این هدیه گرانبها و ستایش فراوان از ان ،در پاسخ چنین نوشت:

«این از بدبختی ماست که تاکنون بر این اثر گرانبهای جاوید که از مواریث نبوت است ،دست نیافته بودیم،من هر چه در ان می نگرم ، ان را از گفتار مخلوق برتر واز کلام خالق پایین تر می یابم.» 

 

 

 

 

 

/ 4 نظر / 22 بازدید
علي رضا

السلام عليک يا علي بن الحسين سيد العابدين و قرة عين الناظرين. شايد بهتر بود همان لفظ «شقاوت» رو ذکر ميکرديد تا «بدبختي» موفق باشيد.

تاظهور

به منظور جمع آوری و ساماندهی وبلاگهای دینی و انقلابی از شما دوست عزيز دعوت ميشود اگر مدیریت چنین وبلاگی را بر عهده دارید و یا از وبلاگهای دینی و انقلابی بهره مند هستید لینک مربوطه را ارسال فرمایید . لازم به ذکر است اینجانب در حال فراهم آوری بزرگترین لینک باکس سایتها و وبلاگهای اسلامی و انقلابی در سایت شخصی ( تاظهور) www.tazohoor.ir هستم . ان شا الله و با کمک شما عزیزان به این مهم نائل آیم . متشکرم

يلدا

سلام انتخاب خوبي كردين اميدوارم كه هميشه موفق وسربلند باشي خداحافظ