.:: مبارزه تبلیغاتی امام زین العابدین(ع) -(۵)

برخورد و مبارزه با علمای درباری

 

یکی از شور انگیزترین بخشهای زندگی امامان برخورد ومبارزه آنان با سررشته داران ناشایست فکر وفرهنگ در جامعه اسلامی عصر خویش یعنی فقها، محدثان، مفسران ، قراء و قضات درباری است. اینان کسانی بودند که فکر وذهن مردم را به سوی قدرتهای جور جهت می دادند و انان را با وضعی که خلفای بنی امیه و بنی عباس می خواستند در جامعه حاکم باشد عادت می دادند.یکی از نمونه های این گونه برخوردها در زندگی سیاسی امام چهارم (ع) برخورد شدید ان حضرت با« محمدبن مسلم زُهری» (124-58ق) محدث درباری است.

زُهری کیست؟

زهری یکی از تابعان و فقیهان ان عصر واز محدثان بزرگ مدینه بود و علم ودانش  فقهای هفت گانه جهان تسنن در ان زمان را فرا گرفته، حضور ده نفر از صحابه را درک کرده بود به طوری که از بزرگان فقیه و حدیث از او روایت کرده اند .

مرام ومذهب زهری در میان دانشمندان ما بشدت مورد اختلاف است.برخی او را شیعه و دوستدار و پیرو امام سجاد (ع) معرفی نموده قرائنی بر این معنا بیان کرده اند اما برخی دیگر او را از دانشمندان خاندان امامت و از طرفداران بنی امیه شمرده مورد انتقاد قرار داده اند.

مؤلف «روضات الجنات» بین دو نظریه بدین گونه جمع نموده است که :«او ابتدائا از طرفداران و مزدوران بنی امیه بوده است  ولی در پرتو علم و اگاهی خویش در اواخر عمر راه حق را تشخیص داده با بنی امیه قطع رابطه کرده به جرگه پیروان و شاگردان مکتب امام سجاد (ع) پیوسته است.»

ولی برعکس نظر او اسناد و شواهد تاریخی فراوانی وجود دارد که گواهی می دهد او در اغاز جوانی که در مدینه بوده با حضرت سجاد ارتباط داشته واز مکتب ان حضرت بهره می برده است ولی بعد ها به دربار بنی امیه جذب شده در خدمت انان قرار گرفته است.

زهری در زمان حکومت عبدالملک بن مروان  به منظور برخورداری از ثروت ورفاه دربار بنی امیه عازم دمشق شد و پس از عبدالملک در دربار فرزندان  وی همچون  ولید ،سلیمان،یزید،هشام و همچنین  در دربار عمربن عبدالعزیز  جای گرفت.

هدف خلفای اموی از جذب زهری  استفاده از وجود و موقعیت دینی  او بود. او نیز

کاملا خود را در اختیار انان قرار داد و به نفع انان  کتاب نوشت  وحدیث جعل کرد  واز این طریق  به اهداف شوم انان کمک فراوانی کرد. که در زیر دو نمونه از احادیث جعلی او را آورده ایم:

1-زهری به پیامبر اسلام نسبت داده است که حضرت فرموده است:«نباید بار سفر بسته شود  مگر به سوی سه مسجد : مسجدالحرام ،مسجد من(در مدینه) و مسجد الاقصی که مسجد الاقصی  برای شما حکم  مسجد الحرام را دارد.»

این حدیث را سه تن از محدثان بزرگ جهان تسنن  از طریق  ابوهریره  نقل کرده اند  ولی هیچ یک از انها جمله «مسجد الاقصی برای شما حکم مسجد الحرام را دارد » را نقل نکرده اند .

پیداست  که این حدیث با این نکته  اضافی به دستور عبدالملک  توسط زهری جعل

شده و مربوط به زمانی است که عبدالله بن زبیر برمکه مسلط بود و عبدالملک در منطقه شام به قدرت رسیده بود وبین اندو  کشمکش نظامی و سیاسی وجود داشت  وهر وقت مردم شام می خواستند  به حج بروند فرصت خوبی برای عبدالله بن زبیر پیدا می شد تا بر ضد عبدالملک تبلیغ کند  و چون  عبدالملک نمی خواست  حاجیان شام تحت تاثیر این تبلیغات  قرار گیرند سفر حج را متوقف ساخت.

ودر جواب شکایت مردم گفت که ابن شهاب زهری  از پیامبر نقل می کند که: مسجد الاقصی برای شما حکم مسجد الحرام را دارد  واین سنگی که رسول خدا شب معراج پای خود را روی ان گذاشته جای کعبه را می گیرد.!!

انگاه به دستور وی برفراز ان سنگ قبه ای ساختند و مردم را به طواف ان واداشتند  واین رسم در تمام دوران بنی امیه  باقی بود.

2-زهری نقل می کند که : رسول خدا یک بار شبانه وارد خانه  علی و فاطمه شد و گفت:

ایا نماز نمی خوانید؟ علی(ع) گفت: اختیار ما دست خداست اگر بخواهد ما را (برای این کار) بر می انگیزد .

رسول خدا با شنیدن این سخن چیزی نگفت وبرگشت.در این هنگام علی شنید که رسول خدا به ران خود می زند ومیگوید:«انسان بیش از هر چیز به جدل می پردازد.»

او با جعل ونقل این جریان  جعلی و بی اساس  حضرت (ع) را یک فرد جبری  واهل جدل معرفی می کرد!!!

دروغ بودن این حدیث به قدری اشکار است که از هرنوع نقد وبررسی بی نیاز است.

شگفتا !تنها شخصی که در خانه کعبه متولد شده و در محراب شهید شده است در باب خواندن نماز جدل می کند؟!

در مطلب بعدی نامه کوبنده امام (ع) به وی را خواهد.

 

 

 

 

 

پيام هاي ديگران ()

چهارشنبه ٢٩ فروردین ۱۳۸٦ :: طلاب رهپویان وصال


|میزبان|

خانه | آرشيو

پست الکترونیک | یاهومسنجر

 ::حدیث ::

 ::خبرنامه ::

با عضویت در خبرنامه از به روز شدن این وبلاگ با خبر شوید



عضويت لغو عضويت

Powered by WebGozar

 

|پیوندهای روزانه|

 

|پیوندها|

کد لينک به وبلاگ

 پیوند دادن ما دلیل تایید تمامی مطالب لینکهای زیر نیست.

افسانه صليب(مسيحيت پژوهي)

تالارگفتما رهپویان

شناخت بهائيت

 ::دوستان ::


 

|نوا|

 

|مطالب گذشته|

شکایت از خدا پیش بنده ها ؟!!!
طلاب کانون رهپویان وصال در اینترنت
آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم شد
بیانات حضرت ایت الله مکارم شیرازی درباره شهدای کانون
عامل بمب ، عامل اتحاد
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار علما و طلاب استان فارس
تصمیم ات را بگیر!‌
جاماندیم...
مراقب باشیدسرنوشت انقلاب دست سفیدپوستها نیفتد
معرفت اهل بیت ، یادمان رفت!
معنای ثارالله چیست؟
لبخندتلخ
گفتگو با سيد حسن نصرالله (۳)
سیادت از جانب مادر
چرا حضرت زینب (س) بعد از ان همه حوادث تلخ فرمودند : ما رایت الا جمیلا؟
عشای ربانی یا عمل نان و شراب : عبادت شب کریسمس
عرفه
ازدواج توطئه آميز
گفتگو با سيد حسن نصر الله 2
گفتگو با سيد حسن نصر الله 1
حکم استفاده از ماهواره
چهارشنبه ٩ آبان ۱۳۸٦
بيا تا وضوي خود تازه كنيم!
راه مقابله با شک و ترديد
علت اختلاف نظر مراجع تقلید در اعلام اول ماه
ليله القدر
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-۳
چند توصيه ناب درباره قران از امام خميني(ره)
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-2
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-۱

 


::آمار بازدید ::


  RSS 2.0  
افزایش بازدید