.::  

به نام خدا

تحجر ، تجدد و دین

مقدمه

همانطور که می دانید پیشرفت به ترقی و دانش قوام گیرد و به دانش می توان از عقل بهره گرفت . رستگاری به عقل است و عقل به دانش . دانستن به طلب حاصل آید و اندیشه . طلب عقل باشد . پس اندیشه نشانه عقل است . و اما جهل و بی خردی راه را بر اندیشه می بندد و پدیده ی شوم و تلخ تحجر را به بار می آورد که انسان را از کمال بازداشته عقب نگه می دارد. تحجر نفوذ ناپذیری ذهن در برابر هرگونه باور منطبق بر معیارهای عقلانی و منطقی است . وقتی که انسان فقط بر باورهای خویش تعصب ورزد و راه را بر ورود اندیشه های مخالف ببندد و حاضر به پذیرش هیچ گزینه ی معقول مخالفی نباشد ، ذهنی همچون سنگ ، سخت و نفوذ ناپذیر پیدا کرده و به مرض تحجر مبتلا شده است. ما در این مبحث به باز کردن مطلب تحجر می پردازیم و تحجری که غرب بر ما وارد می کند (تجدد) را بررسی کرده و ریشه یابی می نماییم . تمام مطالب این بحث گرفت شده از فصلنامه کتاب نقد به سردبيری و مدير مسئولی استاد رحيم پور ازغدی  شماره 26 و 27 (مقاله‌های آقايان : علی ذو علم و دکتر محمد جواد رودگر)می باشد لذا از ذکر منابع غیر ضروری اجتناب شده است .

تحجر و اقسام آن

شناخت مفهوم واژه ها یا واژه شناسی و تصور درست از آن ، نقش بسزائی در شناخت مظاهر و کارکردهای آن داشته و از مغالطه سازی جلوگیری می نماید.

تحجر به معنای ایستایی ، تحول ناپذیری ، جمود و بر نتابیدن فرهنگ و ارزش های حق و متعالی است .

این جمود و تحول ناپذیری که هم در ساحت بینش و دانش(تحجر) و هم در حوزه ی گرایش و رفتار ( جمود) بروز و ظهور دارد و عقل و دل و ابزارهای معرفت یاب و منابع شناخت زا را نیز شامل می گردد ، با بررسی واژگان در قرآن نیز بدست می آید:  پس سخت دل شدید که دلهایتان چون سنگ یا سخت تر از آن شد(بقره / 74)

پس تحجر عقلی ، قلبی و تحجر در موضع عملی و رفتاری ، علت عدم پذیرش حق و گرایش به کمال و سعادت واقعی می گردد. لذاست که تحجر گرائی مانع جدی در شکوفائی اندیشه دینی و ایجاد تعامل مثبت نظری و عملی با (( حقیقت)) و (( معرفت)) ، حکمت و حکومت ، مدیریت و سیایت و حتی تقدیر و معیشت است و متحجران از اسلام جز آموزه های بسته ، رسوب شده و نفوذ ناپذیر در برخورد با اقتضائات زمان و مکان ندارند و هرگز برای نقد و اندیشه و عمل خویشتن ، بازشناسی و بازنگری فکر و فعل به اصطلاح اسلامی خود نیستند و همواره راکد و تحول ناپذیرند.

حال آنکه حتی در (( تجدد گرائی افراطی )) نوعی تحجر گرائی و جمود زدگی است . چرا که ممکن است کسانی در نو گرائی و تجددخواهی خویش ، هیچ نگاه چالش برانگیزی را به عقائد خود نپذيرد و در نوخواهی خود ، تحجر پیشه کنند .

شهید مطهری این دو پدیده شوم و ویرانگر را با ریشه های پیدایش و گسترش آن ها یعنی ((جمود)) و ((جهل)) تفسیر نموده می فرماید: ((( جامد از هرچه نو است متنفر است و جز با کهنه خو نمی گیرد و جاهل هر پدیده نو ظهوری را به مقتضیات زمان ، به نام تجدد و ترقی موجه می شمارد.)))  

پس هم متحجر و هم متجدد با رویکردهای افراطی و تفریطی از خط اعتدال خارج و گرفتار بیماری خطرناک توقف ، سقوط و انحراف هستند و در تفسیر و برقراری ارتباط های چهارگانه (( خود با خدا )) (( خود با خود)) (( خود با جهان)) و (( خود با جامعه)) عاجز و آسیب پذیرند.

(( متحجر )) دگم اندیش و جمود باور است و حاضر نیست به اندیشه ها و ایده های غیر از خود جز من کمترین توجهی داشته باشد و ((متجدد)) با قرار گرفتن در چرخش زمان زدگی و پیشرفت و تکنولوژی و صنعت ، از اصول و ارزشهای انسانی و اعتقادی گریزان و خود به نوعی با بیماری (( تحجر )) مواجه است و در عملیات فردی و اجتماعی ، به نوعی در چالش همیشگی با نقطه نظرات و سرمایه  های فکری اجتماعی دیگران است.

ادامه دارد

پيام هاي ديگران ()

دوشنبه ٢۸ مهر ۱۳۸٢ :: طلاب رهپویان وصال


|میزبان|

خانه | آرشيو

پست الکترونیک | یاهومسنجر

 ::حدیث ::

 ::خبرنامه ::

با عضویت در خبرنامه از به روز شدن این وبلاگ با خبر شوید



عضويت لغو عضويت

Powered by WebGozar

 

|پیوندهای روزانه|

 

|پیوندها|

کد لينک به وبلاگ

 پیوند دادن ما دلیل تایید تمامی مطالب لینکهای زیر نیست.

افسانه صليب(مسيحيت پژوهي)

تالارگفتما رهپویان

شناخت بهائيت

 ::دوستان ::


 

|نوا|

 

|مطالب گذشته|

شکایت از خدا پیش بنده ها ؟!!!
طلاب کانون رهپویان وصال در اینترنت
آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم شد
بیانات حضرت ایت الله مکارم شیرازی درباره شهدای کانون
عامل بمب ، عامل اتحاد
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار علما و طلاب استان فارس
تصمیم ات را بگیر!‌
جاماندیم...
مراقب باشیدسرنوشت انقلاب دست سفیدپوستها نیفتد
معرفت اهل بیت ، یادمان رفت!
معنای ثارالله چیست؟
لبخندتلخ
گفتگو با سيد حسن نصرالله (۳)
سیادت از جانب مادر
چرا حضرت زینب (س) بعد از ان همه حوادث تلخ فرمودند : ما رایت الا جمیلا؟
عشای ربانی یا عمل نان و شراب : عبادت شب کریسمس
عرفه
ازدواج توطئه آميز
گفتگو با سيد حسن نصر الله 2
گفتگو با سيد حسن نصر الله 1
حکم استفاده از ماهواره
چهارشنبه ٩ آبان ۱۳۸٦
بيا تا وضوي خود تازه كنيم!
راه مقابله با شک و ترديد
علت اختلاف نظر مراجع تقلید در اعلام اول ماه
ليله القدر
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-۳
چند توصيه ناب درباره قران از امام خميني(ره)
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-2
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-۱

 


::آمار بازدید ::


  RSS 2.0  
افزایش بازدید