.::  

خب بچه‌ها رفتند کربلا . يه کاروان ۷۰۰ نفره که بيشترشون جوان بودند .

پيگير خبرهای اين کاروان باشيد www.rahpouyan.com  

روز شنبه ۶ دی ۱۳۸۲ ساعت ۷ ارتباط مستقيم با كاروان

 منتظر شما در ياهو مسنجر هستيم

برای دريافت مراسم آی دی : Rv_karbala  رو اد كنيد 

آخرين اخبار کربلا رو می‌تونيد در اين وبلاگ ببينيد : http://www.safarkarbala.persianblog.ir

مطلب بعدی رو همین جا ميذاريم


شبهات عاشورا

 

ســــؤال:

چرا بايد حادثه عاشورا را گرامي بداريم؟

اين رويداد جرياني تاريخي بوده است كه زمان آن گذشته است ؛ تلخ يا شيرين هر چه بوده آثار آن تمام شده است . چرا بايد بعد از گذشت نزديك به چهارده قرن ياد آن جريان و آن حادثه را زنده نگه داريم و مراسمي براي آن بر پا داريم؟

جـــــواب:

تجديد آن خاطره ها در واقع نوعي بازنگري و بازسازي آن حادثه هاست ، اگر حادثه مفيدي بوده است و در جايگاه خود منشأ آثار و بركتي به شمار مي رفته است، باز نگري و بازسازي آن نيز مي تواند مراتبي از آن بركات را داشته باشد.علاوه بر اين در همه جوامع انساني مرسوم است كه به نوعي، از حوادث گذشته خود ياد مي كنند،آنهارابزرگ شمرده و به آنها احترام مي گذارند.

اين كار بر اساس يكي از مقدس ترين خواسته هاي فطري است كه خدا در نهاد همه انسانها قرار داده است و از آن به حس حق شناسي تعبير مي كنيم . لذا اين خواسته فطري همه انسانهاست كه در برابركساني كه به آنها خدمت كرده اند حق شناسي و شكرگزاري كنند ، علاوه بر اين ، ياد آن خاطره ها ، در صورتي كه در سعادت جامعه تأثير داشته ، ميتواند عامل مؤثر ديگري را در زمان بيان خاطره ها بيافريند.در اين صورت گويا خود آن حادثه ها تجديد مي شود.

همانطور كه اصل آن حادثه تأثير مفيدي در حامعه آن روز داشته ، تجديد خاطره و بازسازي آن نيز مي تواند آثاري متناسب با خود داشته باشد.

ســــؤال:

چرا براي بزرگداشت عاشورا به روش بحث و گفتگو اكتفا نمي شود؟

زنده نگه داشتن ياد عاشورا فقط منحصر به اين نيست كه انسان سينه زني و گريه كند ، شهر را سياه پوش كند ، مردم تا نيمه هاي شب به عزاداري بپردازند و حتي روزها كار و زندگي خود را تعطيل كنند؛ مخصوصا با توجه به اينكه اين امور ضرر هاي اقتصادي به همراه دارد. در حالي كه ممكن است بتوان اين حادثه را بگونه اي تجديد كرد كه ضرر هاي اقتصادي كمتري به دنبال داشته باشد.مثلا جلسات بحث و گفتگو ، ميزگرد يا سمينارهائي ترتيب داده شود و با تماشاي بحث و گفتگو خاطره اين حادثه براي مردم تجديد شود.همانطور كه در تمام دنيا مرسوم است هنگامي كه ميخواهند از بزرگان خود به بزرگي ياد كنند ، مراسمي تشكيل مي دهند ، بحث و گفتگو برگزار مي كنند ؛ اما چرا مراسم بزرگداشت عاشورا بايد به اين شكل باشد؟

جــــواب:

جواب به اين سؤال متوقف بر اين است كه ما نظري روانشناسانه به انسان بيندازيم و ببينيم عواملي كه در رفتار آگاهانه ما مؤثر است فقط عامل شناختي و معرفتي است يا عوامل ديگري هم در شكل دادن به رفتارهاي ما مؤثراست.

در رفتارهاي ما دست كم دو دسته از عوامل نقش اساسي ايفا مي كنند .

يك دسته عوامل شناختي كه موجب مي شود انسان مطلبي را بفهمد و بپذيرد كه در اين نوع شناخت از استدلال هاي عقلي و تجربي يا راههاي ديگر استفاده مي شود.

دسته دوم از عوامل مؤثر در رفتارهاي انسان انگيزه ها يا به تعبير ديگر احساسات و عواطف ، تمايلات ، ميل ها و گرايش ها يا غرائز و مي باشند.

 شناخت فقط كافي نيست تا ما را به حركت در آورد؛بلكه به عوامل رواني ديگري نيز نياز داريم تا ما را بسوي كار برانگيزد و به طرف انجام كار سوق دهد.

مثلا ، همه ما ميدانيم كه در اين شهر مردم محروم بسياري وجود دارند اما ديدن يك شخص محروم با يك حالت رقت آور مي تواند در ما تأثيري ببخشد كه صِرف دانستن ، هيچگاه آن اثر را ندارد.

 پس جواب اين سؤال اين ايست كه در انسان علاوه بر شناخت ، نيروي ديگري به نام انگيزش ها و هيجانات وجود دارد كه عامل آن ، احساسات و عواطف است .اين عامل هم بايد تقويت شود تا نقش خود را ايفا كند.برنامه هاي عزاداري از جمله اين عوامل است.

ســــؤال:

چرا بايد به ياد وقايع عاشورا عزاداري كرد؟

تا اينجا فهميديم كه بايد در جامعه عواملي را ايجاد كرد تا احساسات و عواطف ديني مردم را تحريك كند و آنها را برانگيزند تا كاري مشابه كار سيدالشهداء انجام دهند؛راه او را ادامه دهند و نسبت به اين امر مهم علاقه پيدا كنند. اما موضوع ديگري كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه يگانه راه برانگيختن احساسات و عواطف عزاداري و گريه نيست.عواطف انسان ممكن است با جشن و سرور و هم تحريك شود.

جــــواب:

احساسات و عواطف انواع مختلفي دارد.تحريك هر نوع احساسات و عواطف بايد با حادثه مربوط،متناسب باشد.

حادثه اي كه بزرگترين نقش را در تاريخ اسلام ايفا كرد ، حادثه شهادت ابي عبدالله (عله السلام) بود.بايد كاري متناسب با آن انجام داد،يعني بايد كاري كرد كه حزن مردم بر انگيخته شود ، اشك از ديده ها جاري شود ، شور و عشق در دلها پديد آيد.و در اين حادثه چيزي كه مي تواند چنين نقشي را بيافريند همين مراسم عزاداري و گريستن و گرياندن ديگران است،در حالي كه خنديدن و شادي كردن هيچ وقت نمي تواند چين نقشي را ايفا كند. اين قبيل مسائل عشق ديگري مي خواهد كه از سوز و اشك و شور پديد مي آيد . راه آن همين عزاداري هاست.

برگرفته از كتاب آذرخشي ديگر از آسمان كربلا ، مجموعه

سخنراني هاي استاد محمد تقي مصباح يزدي پيرامون عاشورا

پيام هاي ديگران ()

دوشنبه ۱ دی ۱۳۸٢ :: طلاب رهپویان وصال


|میزبان|

خانه | آرشيو

پست الکترونیک | یاهومسنجر

 ::حدیث ::

 ::خبرنامه ::

با عضویت در خبرنامه از به روز شدن این وبلاگ با خبر شوید



عضويت لغو عضويت

Powered by WebGozar

 

|پیوندهای روزانه|

 

|پیوندها|

کد لينک به وبلاگ

 پیوند دادن ما دلیل تایید تمامی مطالب لینکهای زیر نیست.

افسانه صليب(مسيحيت پژوهي)

تالارگفتما رهپویان

شناخت بهائيت

 ::دوستان ::


 

|نوا|

 

|مطالب گذشته|

شکایت از خدا پیش بنده ها ؟!!!
طلاب کانون رهپویان وصال در اینترنت
آیت‌الله مقتدایی مدیر حوزه علمیه قم شد
بیانات حضرت ایت الله مکارم شیرازی درباره شهدای کانون
عامل بمب ، عامل اتحاد
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار علما و طلاب استان فارس
تصمیم ات را بگیر!‌
جاماندیم...
مراقب باشیدسرنوشت انقلاب دست سفیدپوستها نیفتد
معرفت اهل بیت ، یادمان رفت!
معنای ثارالله چیست؟
لبخندتلخ
گفتگو با سيد حسن نصرالله (۳)
سیادت از جانب مادر
چرا حضرت زینب (س) بعد از ان همه حوادث تلخ فرمودند : ما رایت الا جمیلا؟
عشای ربانی یا عمل نان و شراب : عبادت شب کریسمس
عرفه
ازدواج توطئه آميز
گفتگو با سيد حسن نصر الله 2
گفتگو با سيد حسن نصر الله 1
حکم استفاده از ماهواره
چهارشنبه ٩ آبان ۱۳۸٦
بيا تا وضوي خود تازه كنيم!
راه مقابله با شک و ترديد
علت اختلاف نظر مراجع تقلید در اعلام اول ماه
ليله القدر
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-۳
چند توصيه ناب درباره قران از امام خميني(ره)
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-2
موانع ديدار حضرت ولي عصر (عج)-۱

 


::آمار بازدید ::


  RSS 2.0  
افزایش بازدید